Sådan lærer vi bedst

Grundforløbselever har omdannet skotøjsæsker til udstilling af læringsstile.




"Der er en sofa og et skrivebordshjørne, for hvis jeg skal læse eller lave en skriflig opgave, så vil jeg gerne kunne fordybe mig".

Ordene kommer fra 18-årige Seren Köletepe fra Fredericia, der i august er startet på det 40 ugers grundforløbshold på Social- og Sundhedsskolen i Fredericia.

De 22 elever har brugt nogle undervisningsdage på at blive klogere på, hvordan de lærer bedst. De har lavet en test, som viser, hvilken læringsstilstype de er. Det vil sige, om de er aktivister, pragmatikere, reflektorer eller teoretikere.

Aktivisten er kendetegnet ved at gøre og handle og lærer gennem intuitive tilgange til stoffet. Reflektoren overvejer gerne og lærer ved at observere. Teoretikeren er god til at konkludere og lærer bedst gennem  teori. Pragmatikeren vil gerne planlægge og lærer ved at opsøge nye teorier og afprøve dem i praksis.

Efter testen har de skullet omdanne skotøjsæsker til minimodeller af det læringsmiljø, hvor de bedst lærer.

Seren er teoretiker og har indrettet sit læringsstilsmiljø med en sofa til læsning og et skrivebordshjørne, hvor hun kan fordybe sig, hvis hun skal lave en skriftlig opgave.

For eleverne har det været en øjenåbner at blive bevidste om, hvordan de bedst lærer.

"Jeg vil tænke det ind fremover. Det kan være godt i forbindelse med eksempelvis gruppearbejde at vide, hvordan du lærer bedst", fortæller 19-årige Mathias Kloster fra Ejby.

Han har fundet ud af, at han er aktivist, og hans model af et læringsstilsmiljø er indrettet med en sækkestol, hvor han kan slænge sig, når han skal lære. Han har brugt et zebra-tema med stribet tapet og højtalere på væggen til at peppe sit læringsmiljø op.



Gå tilbage