Simulations-stuer indviet

Borgmester Peter Sørensen klippede snoren til to nye simulations-stuer i Social- og Sundhedsskolens afdeling i Horsens.




Eleverne på Social- og Sundhedsskolen i Horsens har fået mulighed for at øve sig på dukker, der har puls, blod i årerne og kan tale.

Tirsdag 27. august klippede Horsens’ borgmester Peter Sørensen (S) snoren til to nyindrettede simulations-stuer.

Simulations-stuerne er indrettet som hospitalsstuer, hvor overvejende eleverne, der er i gang med uddannelsen til social- og sundhedsassistent, kan øve sig på den virkelighed, de skal ud i.

De kan blandt andet foretage Hjerte-Lunge-Redning, idet dukkerne kan få hjertestop. De kan eksempelvis også stikke en nål i dukkerne og tage en blodprøve.

Kravene til praksisnær undervisning er som følge af en ny uddannelsesordning steget, og simulations-dukkerne skal gøre overgangen fra teori-perioden til praktik-perioden mere smidig for eleverne.

I starten af året åbnede skolen som den første social- og sundhedsskole i landet et simulations-værksted i afdelingen i Fredericia, og erfaringerne med at bruge simulation i undervisningen er gode. Så gode, at andre social- og sundhedsskoler har været på inspirationsbesøg på skolen.

Øvelsesforløbene i simulations-værkstederne kan filmes og bruges i evalueringsfasen, og de bliver gjort tilgængelige online, så eleverne kan se dem igen, når de kommer hjem.

Eleverne er glade for simulations-stuerne.

"De giver os mulighed for at prøve en masse ting af i praksis, inden vi skal ud i praktik", fortæller 25-årige Helle Aalborg, Horsens, og 36-årige Helle Andersen, Vejle, der for tre uger siden er startet på uddannelsen til social- og sundhedsassistent på Social- og Sundhedsskolen i Horsens.



Gå tilbage