Spændende sanserum

PAU-elever har udfordret børnehavebørns sanser i temauge om æstetiske udtryksformer.




Alle sanser kom i spil, da de 14 elever fra teori to holdet på den pædagogiske assistentuddannelse (PAU) i Vejle i uge 42 inviterede børn fra Børnehuset Mælkevejen på opdagelsesrejse ind i en række sanserum, de havde indrettet på Vestbygården.

Et rum var ved hjælp af blandt andet sort velour og plastik blevet omdannet til et månelandskab, hvor børnene iført rumdragter i form af malerdragter kunne plante et dansk flag i noget sand. 

Der var også en skov af grene og kviste og visne blade, hvor de kunne se på udstoppede dyr og høre eventyr læst op af bedstemor. Og i et aqua rum med sand på gulvet kunne børnene se på fisk i et akvarium og hilse på 15 levende krabber.

Børnene havde også mulighed for at smage på forskellige fiskeprodukter som sild og makrel i tomat. Endelig kunne de jage sæbebobler, som en maskine blæste ud i lokalet. Og det var noget, der hittede.

En succes var også en Tarzanbane bygget af papkasser, som børnene kunne kravle igennem.

Formålet med temaugen var, at eleverne på den pædagogiske assistentuddannelse, skulle prøve deres viden om emnet æstetik af i praktisk sammenhæng.

”Som pædagogisk assistent er det vigtigt at vide, hvordan man kan stimulere børns sanser, og hvordan man indretter et rum, hvor det er godt for børnene at være”, fortæller underviser Peter Søegaard.

På den pædagogiske assistentuddannelse får eleverne kompetencer til at sætte udviklende aktiviteter i gang i vuggestuer, i børnehaver, i dagplejen og på special-institutioner.



Gå tilbage