Tavler bliver interaktive

Social- og Sundhedsskolen Fredericia-Vejle-Horsens gør IT til en integreret del af undervisningen med nye interaktive projektorer.




Hans-Henrik Johansen i gang med at fortælle de to elever på uddannelsen til social- og sundhedsassistent Emil Julsgaard, 23 år, og Tania Frandsen, 27 år, om nyrernes anatomi på én af de nye interaktive projektorer.

De ca. 2000 elever og 100 undervisere på Social- og Sundhedsskolen Fredericia-Vejle-Horsens får helt nye muligheder, når skolen i løbet af januar bliver færdig med at installere interaktive projektorer i alle klasseværelser og faglokaler.

De interaktive projektorer skal erstatte de traditionelle tavler, som der kan skrives på med kridt, og være med til at gøre IT til en integreret del af undervisningen.

Der bliver tale om touch-skærme, som kan betjenes ved berøring. Skærmene minder om de smartboards, som mange folkeskoler har indført, men er mere avancerede.

På skærmene bliver der blandt andet mulighed for at gøre billeder større og mindre, afspille film og skrive direkte i det undervisningsmateriale, der bliver vist. Skærmbilledet kan optages, så eleverne på et senere tidspunkt kan se undervisningsmaterialet igen enten på deres computere eller mobiltelefoner.

Social- og Sundhedsskolen Fredericia-Vejle-Horsens får mobile udgaver af de interaktive projektorer. Det betyder, at skærmene ikke kun kan bruges, når de står oprejst. De kan lægges ned i vandret stilling og bruges som interaktive arbejdsborde.

Hans-Henrik Johansen, der er koordinator for internationalisering, IKT og læring samt velfærdsteknologi på Social- og Sundhedsskolen, forventer sig meget af de interaktive projektorer.
Han mener, at projektorerne vil gøre læringsprocessen mere effektiv.

”Der bliver større mulighed for at få eleverne op til tavlerne og arbejde. I det hele taget vil eleverne blive mere aktive i undervisningsprocessen, og når de er det, lærer de mere. Projektorerne inviterer også til, at der bliver gjort brug af flere læringsstile, idet det ikke kun er syns- og høresansen, der bliver tilgodeset, men også følesansen”, siger han.



Gå tilbage